Swagath
Aleksanterinkatu 20
33210 Tampere
Puh. (03) 212 6740

Intialaisesta ruokakulttuurista



Ayurveda, hindujen vuosituhansia vanha terveyttä käsittelevä ohjekokoelma, on vaikuttanut voimakkaasti intialaiseen ruokaperinteeseen. Intialaisista 80 % on hinduja ja tämä elämän tietoa käsittelevä teos opastaa pitkän elämän saavuttamiseen. Ayurveda käsittelee ihmistä fyysisenä ja henkisenä olentona ja antaa ohjeita terveelliseen ja eettisen elämäntapaan tavoitteena saavuttaa niin korkea elämänlaatu, että se voi jatkua tämän elämän jälkeenkin. "Joka pystyy säätelemään ruokavaliotaan, liikuntaa, virkistäytymistä ja aistinautintojaan, joka on antelias, oikeudenmukainen, rehellinen ja anteeksiantava, ja joka tulee hyvin toimeen sukulaistensa kanssa pysyy myös terveenä."

Ihmisruumis koostuu seitsemästä eri elementistä: plasmasta eli ihosta, verestä, lihaksista, rasvasta, luustosta, hermoista, luuytimestä ja suvunjatkamiseritteistä. Näiden eri elementtien välinen tasapaino ja elimistön lukemattomien kulkuväylien moitteeton toiminta ovat hyvän terveyden perusta.

Ruumiissa on myös kolme tärkeää elämänvoimaa eli doshaa. Ne liittyvät alkeisvoimiin - ilmaan, tuleen ja veteen. Kullakin on omat tehtävänsä ihmisruumiissa. Vata, ilma, tarkoittaa tulta - kaikkea liikkuvaa, kuten hengittämistä ja sydämen lyöntejä. Pita tarkoittaa tulta ja kapha kaikkea koossapitävää elinnestettä ja voimaa. Kun nämä elämänvoima joutuvat epätasapainoon, ihminen alkaa sairastella. Ayurvedan mukaan sairauksia tulisi hoitaa ensisijaisesti ruoalla ja vasta myöhemmässä vaiheessa lääkkeillä. Ruoalla hoitaminen perustuu kuuteen makuun (sanskritiksi rasa): makea, hapan, suolainen, kirpeä, kitkerä ja supistava.

Makea vahvistaa, ravitsee ja tasapainottaa ihmismieltä. Makeita ovat riisi, ghee (kirkastettu voi) ja hedelmät makealta maistuvien lisäksi.

Hapan edistää ruoansulatusta ja aineenvaihduntaa. Tamarindi ja limetti ovat hyväksi sydämelle ja ruoansulatukselle. Kaikissa luonnostaa happamissa ruoka-aineissa on C-vitamiinia. Vasta äskettäin ovat länsimaiset ravitsemistieteilijät todenneet C-vitamiinin olevan hyväksi sydämen toiminnalle.

Suolainen kehittää ruoansulatusta ja aineenvaihduntaa. Se puhdistaa elimistöä ja, hikoiluttaa on myös haitaksi vähentäessään suvunjatkamiseritteiden määrää. Liika suola harmaannuttaa hiukset ja lisää ryppyjä.

Myös kirpeät maut edistävät ruoansulatusta ja aineenvaihduntaa. Niitä ovat mm. sipuli, valkosipuli ja pippuri.

Kitkerät maut kuten esimerkiksi kitkerät kurpitsa, sarviapilan siemenet ja sitruunankuori tuhoavat bakteereja, puhdistavat verta.

Supistavia makuja on betelpähkinän lehdillä, useilla vihreillä vihanneksilla ja tanniinipitoisilla ruoilla kuten teellä. ne parantavat ihottumaa ja haavoja sekä kuivattavat elimistön kosteutta ja rasvaa ja imevät itseensä vettä.

Intialainen ateria sisältää näitä kaikkia makuja. Tulista ja hapanta mausteseosta, jotain jogurtista, vähän tulista ja kitkerää pikkelssiä ja makeaa jälkiruokaa.

Ayuervedan mukaan ruoka-aineilla on fyysisen vaikutuksen lisäksi merkitystä ihmisen psyykeen. Näin ruokavalion suunnittelussa pitäisi huomioida henkilön luonne, terveydentila, hänessä vallitseva elämänvoima ja jopa vuodenaika.

Oma osuutensa intialaiseen ruokaperinteeseen on ollut myös vierailla valloittajilla ja vallanpitäjillä .

Sanotaan, että parasta intialaista ruokaa saa kodeissa. Kotiruoka vaan on aivan erilaista kuin, mitä länsimaisissa intialaisissa ravintoloissa tarjotaan. Jo ruoanvalmistus välineet ovat niin erilaisia - useimmilla ei ole tandoori uunia eivätkä he voi valmistaa naan leipää tai tandoori kananpokaa. Monet ruokalajit kuten Vindaloo, Sabzi Jhal farezi tai Madras-curry ovat tuntemattomia useimmille intialaisille vakka nämä annokset ovat hyvin tuttuja länsimaisille intialaisen ruoan ystäville.

Raaka-aineissa, ruoanvalmistustavoissa ja maustamisessa löytyy yhteisiä piirteitä eri seutujen ja kansallisuuksien välillä. Naiset ovat hyvin perillä ruoanvalmistuksen perinteestä. Reseptit kulkevat äideiltä tyttärille ja miniöille, mutta muiden seutujen ja perheiden tavoista ei olla hyvin perillä.

Hyvien ruokareseptien löytäminen on työlästä ja vaatii hyviä henkilökohtaisia suhteita. Lumoavia annoksia voi löytää yllättävistäkin paikoista. Halpa basaarin kasvisravintola voi tarjota todellisia makuyllätyksiä. Aristokraattiperheen värikkäillä päivällisellä löytyy lumoavia annoksia ja Keralalaisilla seurapiiripäivällisillä mausteet vievät ruokailijan seitsemänteen taivaaseen.

Vapaasti mukaille: Gamellia Panjabi, Intialainen keittokirja Gummerrus Kustannus Oy 1997